امروزه با توجه به نوع معماری خانه‌ها و رواج آپارتمان‌نشینی، هود تبدیل به یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین تجهیزات آشپزخانه شده است. تهویه هوا، هدایت بوی روغن، بوی انواع مواد غذایی، دود و چربی به خارج از محیط آشپزخانه مهم‌ترین وظیفه هود است. در کنار این کاربردها، هود نقش بسیار مهمی در دکوراسیون آشپزخانه نیز ایفا می‌کند. تنوع مدل‌های موجود در بازار باعث سردرگمی بیشتر ما در انتخاب و خرید هود شده است. بنابراین، پیش از خرید هود آشپزخانه باید نکات مهمی را بدانیم. این نکات در تصمیم‌گیری نهایی و انتخاب بهترین نوع هود به ما کمک زیادی می‌کند. همچنین می‌توانید با انواع هود مستر پلاس آشنا شوید تا هنگام تصمیم‌گیری برای خرید هود، بهترین انتخاب را داشته باشید.

مهمترین نکات خرید هود که باید در نظر بگیریم عبارتند از:

متناسب با محیط آشپزخانه و اندازه‌ی کابینت باشد.

نوع هود مورد نیاز شما تا حد زیادی به محل نصب آن در آشپزخانه بستگی دارد. هودها انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن‌ها طراحی و عملکرد متفاوتی دارند. از انواع هود آشپزخانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هود زیرکابینتی:

قدیمی‌ترین و متداول‌ترین مدل هود آشپزخانه است که از گذشته تا امروز مورد استفاده انواع آشپزخانه قرار می‌گیرد. این مدل هود، بالای اجاق‌گاز و زیر کابینت نصب می‌شود. هود زیرکابینتی در مدل‌های تمام استیل یا شیشه‌ای در بازار وجود دارد.

هود شومینه‌ای:

یکی از مدل‌های امروزی و جدید است که بالای اجاق‌گازی که کابینت ندارد، نصب می‌شود. اگر در بالای اجاق‌گاز کابینت وجود داشته باشد، این مدل هود مناسب نیست. هود شومینه‌ای روی دیوار نصب شده و خروجی هوای آن به بیرون منتقل می‌شود.

هود جزیره‌ای:

اگر اجاق‌گاز روی کابینت جزیر‌‌ه‌ای (وسط آشپزخانه) قرار داشته باشد، هود جزیره‌ای بهترین گزینه برای آن است. امروزه، استفاده از این مدل هود در طراحی خانه‌های مدرن و لوکس رواج پیدا کرده است.

هود مخفی:

این مدل هود به گونه‌ای طراحی شده است که به راحتی داخل کابینت جاسازی می‌شود، بدون اینکه قابل مشاهده باشد.

هود کشویی:

هود کشویی یکی از مدرن‌ترین مدل‌های هود موجود در بازار است. می‌توان آن را پشت صفحه‌ی اجاق‌گاز و به شکل کشویی نصب کرد. بنابراین، فقط هنگام پخت و پز آن را بیرون کشیده و استفاده می‌نمایید و در غیر این صورت، می‌توانید آن را جمع کنید تا جلوی چشمتان نباشد. غالبا، از این مدل هود برای اجاق‌گازهای جریزه‌ای استفاده می‌کنند. دود و بخار ناشی از پخت مواد غذایی به‌صورت افقی داخل این هود کشیده می‌شود.

سیستم تهویه هود (هود باکانال تهویه و بدون کانال تهویه)

به دو روش می‌توانیم سیستم تهویه را روی هود تنظیم کنیم. یک سیستم تهویه با کانال و دیگری سیستم تهویه بدون کانال. هودهایی که نیاز به کانال دارند، به داکتی متصل می‌شوند که هوا را به بیرون از خانه هدایت می‌کند. اما هودهای بدون نیاز به کانال، ساز و کار متفاوتی دارند. این مدل هودها هوای کشیده شده به داخل را تصیفه و مجددا به فضای آشپزخانه برمی‌گردانند. هودهای بدون کانال اغلب دارای فیلترهای زغالی هستند که به زدودن هوا از بو و ذرات دود کمک می‌کند. فیلتر هودهای بدون کانال را باید هر چند وقت یک‌بار تعویض کنید تا کارآیی بهتری داشته باشند.

قدرت مکش

نکته مهم دیگری که نقش بسزایی در تصمیم‌گیری و انتخاب نهایی دارد، قدرت مکش هود است. اگر تعداد دفعات آشپزی و پخت و پز شما زیاد است یا اینکه فضای آشپزخانه شما نسبتا بزرگ است، پیشنهاد می‌دهیم که یکی از انواع پرقدرت هود را تهیه کنید. به‌طور کلی هودهای بزرگتر، قدرت مکش و مکیدنی بهتری دارند. نکته بسیار مهم، هودهای بدون کانال تهویه هوا، از قدرت مکش کمتری نسبت به هودهای با کانال هوا برخوردار هستند.

سایر قابلیت‌ها

در هنگام خرید هود به قابلیت‌هایی مانند: سیستم نوررسانی، سنسورهای حرارتی، سیستم خاموش شدن خودکار هود و چراغ نشان‌گر زمان تعویض فیلتر هود توجه کنید.

میزان تولید صدا

برخی از هودها دارای صدای بلند و آزاردهنده‌ای هستند. میزان صدای هود بهتر است از ۴۰ تا ۶۰ دسیبل کمتر باشد تا صدای کمتری تولید شود.

نوع فیلتر

غالبا هودهای کانال‌دار مجهز به فیلترهای آلومینیومی برای مکش دود و چربی هستند. این نوع از فیلتر قابلیت شستشو دارد و باید هر از چند گاهی تمیز شوند. استفاده زیاد از این مدل به معنی این است که باید در فواصل زمانی کوتاهی شسته شوند. فیلتر هودهای بدون کانال از نوع زغالی است که قابل شستشو نیستند و باید پس از مدتی آن را تعویض نمود. هودی را انتخاب کنید که چراغ نشان‌گر تعویض فیلتر داشته باشد تا زمان تعویض فیلتر را به شما اعلام نماید.

اندازه هود

اندازه‌ی هود باید متناسب با طول اجاق‌گاز باشد. در این صورت است که هود می‌تواند به خوبی آلودگی دود و چربی را کاملا به داخل خود بکشد و هوا را تهویه کند.

اجاق‌گاز‌های متنوع مسترپلاس به شما این امکان را می‌دهد تا فضای آشپزخانه خود را زیباتر کنید.

سهولت در نصب

هودهایی که کانال‌دار هستند و هوای آشپزخانه را کاملا تهویه می‌کنند، نصبشان سخت است. نصب آن‌ها توسط متخصص این امر انجام می‌شود. برای هود‌های بدون کانال تهویه می‌توانید با کمی دقت خودتان کار نصب را انجام دهید.

زیبایی ظاهری

امروزه شرکت‌های تولیدکننده، هودهای آشپزخانه را در طرح‌ها، اشکال، ابعاد، رنگ و جنس‌های بسیار متنوعی تولید می‌کنند. شما باید این وسیله را با توجه به محیط و دکوراسیون آشپزخانه‌ی خود انتخاب کنید. مدل‌های بسیاری زیادی وجود دارند که با خرید آن‌ها زیبایی چشم‌گیری برای آشپزخانه به ارمغان می‌آورید.

قیمت و هزینه

در قیمت نهایی هود عوامل زیادی نقش دارند، از جمله اندازه و قدرت مکش هود. هودهای بزرگتر قیمت بیشتری نسبت به هودهای کوچکتر دارند. همچنین آپشن‌ها، قابلیت‌های جانبی و طراحی خاص و منحصر به فرد نیز در افزایش قیمت هود تاثیرگذار است. در بین انواع هود، هودهای جزیره‌ای گران قیمت‌تر هستند. درحالی‌که هودهای زیرکابینتی و مخفی مقرون به صرفه‌تر می‌باشند.

با نکاتی که پیش از خرید هود باید بدانید آشنا شدید، توصیه می‌کنیم راهنمای خرید کشوی گرم‌کن را نیز بخوانید و برای داشتن آشپزخانه‌ای لوکس با وسایلی متناسب و چشم‌گیر، حتما از محصولات ست دیدن کنید تا جلوه‌ای بی‌نظیر به قلب خانه خود بدهید.